Linkbuilding is een belangrijk aspect van SEO marketing. Als u nog niet gebruikt link building strategieën in uw marketing structuur, bent u mogelijk het missen van potentiële business. Met behulp van link building strategieën zal u helpen creëren van hoge kwaliteit SEO marketing campagnes die zal helpen uw bedrijf te laten bloeien. Maar, eerst moet je begrijpen wat het is en hoe het te gebruiken.
Wat is link building?
Link building is een strategie die webpagina's krijgt naar elkaar te linken door het verwerven van hyperlinks van andere websites en toe te passen op uw eigen site. Het helpt gebruikers te navigeren tussen verschillende pagina's op het internet. Ze helpen ook zoekmachines te kruipen tussen de pagina's op uw website. Er zijn verschillende manieren om links te bouwen. Maar als je er minstens één onder de knie hebt, kan het je een voorsprong geven op je concurrentie. In de Verenigde Staten is de belangstelling voor linkbuilding sinds 2005 met 43 procent toegenomen.
Hoe worden links gemaakt?
Aangezien links de crux zijn van link building, is het belangrijk om iets te weten over hun creatie. Een link tag bestaat uit vier delen, die allemaal samenwerken om de hele eenheid te creëren. Elk deel heeft een specifieke functie binnen de link:
Het begin: het eerste deel van de link staat bekend als het anker. Het opent de link tag en geeft aan de zoekmachine aan dat er een link is die leidt naar iets anders dat erop volgt. Dit deel van de link wordt aangeduid met een "a".
Link doorverwijsplaats: de doorverwijsplaats geeft aan naar waar de URL verwijst. Dat kan een andere webpagina, een afbeelding of een downloadbaar bestand zijn. Dit deel van de link wordt aangeduid met een "href". Als dit deel met een # begint, geeft dit aan dat de link naar een ander deel van dezelfde pagina leidt.
Zichtbare tekst van de link: dit gedeelte bestaat uit een klein deel van de tekst die gebruikers op de pagina te zien krijgen als ze op de link klikken. Het onderscheidt zich vaak op een bepaalde manier van de omringende tekst. Het wordt vaak blauw en onderstreept weergegeven om aan te geven dat het een link is waarop kan worden geklikt.
Sluiting: dit deel van de link geeft aan zoekmachines aan dat de link compleet is.
Hoe linkbuilding bedrijven helpt
Link building verhoogt de SEO ranking, maar het biedt ook veel voordelen voor bedrijven. Bouwt relaties op: wanneer u uw links bouwt, moet u andere bedrijven bereiken, vaak om informatie door te geven over promoties en andere activiteiten met betrekking tot uw bedrijf. Hoewel uw primaire focus voor het uitreiken is om uw link te verbeteren, zijn er ook residuele voordelen. U kunt lange termijn relaties koesteren die voor beide bedrijven voordelig is. Gastplaatsing diensten en strategieën zijn toegenomen met 112 procent in belang sinds 2005.
Referral business: Sterke links kunnen zowel het verkeer
naar uw site als uw ranking verbeteren. Als uw site gelinkt is aan een relevante en vaak bezochte site, kan dit ook uw verkoop stimuleren. Bovendien kunnen die verkopen gemakkelijk veranderen in terugkerende klanten, zodat u er tot ver in de toekomst de vruchten van kunt plukken.
Brand building: goede link building helpt ook om uw merk te promoten. Het kan helpen om te laten zien dat u een autoriteit bent in uw vakgebied door middel van links naar relevante inhoud. Het kan ook helpen om de expertise van uw bedrijf te promoten, evenals de sterke punten van zijn goederen en diensten.
Linkbuilding Uitbesteden
Je kunt stellen dat hoe beter de relatie is die je hebt met een website beheerder, hoe hoger de kans is dat je een link naar je site krijgt. Dit komt omdat hij of zij je genoeg moet vertrouwen en respecteren om een pagina op je site oprecht aan te bevelen - linkbuilding freelancer.
Bijvoorbeeld een handige rekentool of een heldere uitleg van een begrip (beginnen met linkbuilding). 2. Als bron voor een online publicatie Als een journalist of blogger refereert aan (een stuk van) jouw content, dan het et gebruikelijk om een link te plaatsen naar de bron. Dit wordt vaak gedaan bij onderzoeken, rekenhulpmiddelen, afbeeldingen, etc. linkbuilding analyse.
Je deelt hierbij jouw kennis en krijgt een link naar je website om te laten zien wie je bent. Dit soort links zijn lastiger te krijgen, maar daarom heel waardevol en lastig te evenaren door concurrenten. Manieren om jouw content bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen zijn nieuwsbrieven, persberichten en plaatsing op social media met de juiste volgers.
Organisch via een zoekopdracht, social media of mond-tot-mond Dit soort links is lastiger om op aan te sturen en komt vaak neer op goede branding. Consistent extreem goede content publiceren of iets anders exceptioneel doen helpt om op te vallen en hierdoor op een organische manier onder de aandacht te komen (Linkbuilding: zorg voor een natuurlijk linkprofiel).
![]()
![]()
Onder het kopje linkbuilding strategie staan al een aantal voorbeelden genoemd - seomoz linkbuilding. De manier waarop je regelmatig links kunt verkrijgen noemen we een . In de SEO wereld worden linkbuilding tactieken ingedeeld op basis hoe Google tegenover deze tactieken staat. De namen voor deze indeling zijn white hat en black hat. linkbuilding oosterhout.
White hat Google wil dat de links op een zo natuurlijk mogelijke manier worden verkregen, zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat (beveiligde sites linkbuilding). De linkbuilding tactieken die volledig in lijn zijn met de Google Guidelines worden white hat genoemd (linkbuilding stappenplan). Voorbeelden van white hat linkbuilding tactieken zijn: Relevante directories en bedrijvenregisters Links op sites van vrienden en leveranciers Showcase websites met voorbeelden van goede sites Gastblogs op relevante autoritaire websites Grey hat Grey hat is een iets minder bekende term. Wat zijn kwalitatieve backlinks bij linkbuilding?.
![]()
![]()
Omdat deze links op een natuurlijke manier voorkomen, maar niet altijd een no-follow tag meekrijgen, is het lastig voor het algoritme om hier onderscheid in te maken - maatwerk linkbuilding. Voorbeelden van grey hat linkbuilding tactieken zijn: Link ruil Persberichten tegen betaling Artikel plaatsing op websites die nauwelijks gelezen worden Sponsoring Black hat Black hat is de term die gebruikt wordt voor methoden die Google als ongewenst ziet (SEO linkbuilding).
Waarom zijn backlinks belangrijk?
Backlinks zijn vooral waardevol voor SEO omdat ze een "motie van vertrouwen" van de ene site naar de andere vertegenwoordigen. In wezen zijn backlinks naar uw website een signaal naar zoekmachines dat anderen instaan voor uw inhoud. Als veel sites linken naar dezelfde webpagina of website, kunnen zoekmachines afleiden dat de inhoud de moeite waard is om naar te linken, en dus ook de moeite waard is om op te duiken in een SERP. Het verdienen van deze backlinks kan dus een positief effect hebben op de rankingpositie of zoekzichtbaarheid van een site.
Als u iets weet over hoe SEO werkt, zult u weten dat backlinking misschien wel het belangrijkste onderdeel is in het creëren van een uitgebreide SEO-strategie. In feite zou het opbouwen van backlinks van hoge kwaliteit de hoeksteen van elke SEO-strategie moeten zijn. Anders zal uw domein (en de specifieke URL die u probeert te ranken) niet door Google worden herkend als een gezaghebbende bron voor de zoekopdracht waarvoor u probeert te ranken.
Toch roept dit de vraag op: moeten de links die je bouwt op publicaties staan die relevant zijn voor de niche waarin je actief bent? Het antwoord is dat het afhangt van de aanpak die je kiest. In eerste instantie, bij het bouwen van autoriteit links, moet je meer bezig zijn met het opbouwen van uw algemene site autoriteit. Dus, als uw site heeft slechts een paar lage kwaliteit of spammy backlinks, moet je meer bezig zijn met het opbouwen van uw totale site autoriteit en gaan voor links met de hoogst mogelijke autoriteit. Zie dit als het bouwen van een goede fundering; zonder een goede structuur op zijn plaats, zult u niet in staat zijn om uw aanwezigheid in de zoekmachines op te bouwen.
Backlinks verdienen en geven
Het verdienen van backlinks is een essentieel onderdeel van off-site SEO. Het proces van het verkrijgen van deze links staat bekend als link earning of link building.
Sommige backlinks zijn inherent waardevoller dan andere. Gevolgde backlinks van betrouwbare, populaire, hoge-authenticiteit sites worden beschouwd als de meest wenselijke backlinks te verdienen, terwijl backlinks van lage-authenticiteit, potentieel spammy sites zijn meestal aan de andere kant van het spectrum. Of een link al dan niet wordt gevolgd (d.w.z. of een site-eigenaar zoekmachines specifiek instrueert om link equity wel of niet door te geven) is zeker relevant, maar onderschat de waarde van nofollow links niet helemaal. Zelfs alleen al vermeld worden op websites van hoge kwaliteit kan uw merk een boost geven.
Net zoals sommige backlinks die u verdient waardevoller zijn dan andere, verschillen links die u naar andere sites maakt ook in waarde. Wanneer u naar een externe site linkt, kunnen de keuzes die u maakt met betrekking tot de pagina waarvandaan u linkt (de pagina-autoriteit, inhoud, toegankelijkheid voor zoekmachines, enzovoort), de ankertekst die u gebruikt, of u ervoor kiest de link te volgen of te nofollowen, en alle andere metatags die aan de linkpagina zijn gekoppeld, een grote impact hebben op de waarde die u toekent.
Concurrerend backlink onderzoek
Backlinks verdienen kan tijdrovend zijn. Nieuwe sites of sites die hun keyword footprint uitbreiden kunnen het moeilijk vinden om te weten waar te beginnen als het gaat om linkbuilding. Dat is waar concurrerende backlink onderzoek om de hoek komt kijken: Door het onderzoeken van het backlink profiel (de verzameling van pagina's en domeinen die linken naar een website) naar een concurrent die al goed rankt voor uw doel zoekwoorden, kunt u inzicht krijgen over de linkbuilding die hen kan hebben geholpen. Een backlink-tool zoals Link Explorer kan u helpen deze links te ontdekken, zodat u zich op deze domeinen kunt richten in uw eigen linkbuilding-campagnes.